masa kecil ku;

aku demam, tak larat bangun..pucat.
emak dan abah dh gusar. dukung..bawak g clinic. abah teman aku sampai dalam jupe dokte.

bila aku sakit. emak pasti tidak tidur malam.
sampai besar..

bila anak2 emak dan abah ada masalah, kompem. mlm tu emak dan abah tidak tidur. memikirkan masalah anak2.

suatu hari : seorg ibu dtg kepadaku..mengadu, sy susah tidur mlm. sakit kepala.
tindakan aku, tanggungjwb ku ..dilaksanakan. aku nasihat ibu itu..tp (jadi teringat kan emak). selalunya, bila emak takleyh tidur, aku pasti tahu.
emak pown selalu takleyh tidur. iyer, kehidupan mana tidak di landa masalah. pasti ada.
tp , sebagai emak, naluri nya selalu benar..
nk tahu benar ke tak. cube test. " satu kisah, emak dan abah g menunaikan haji di tanah suci, emak mmg tak bg abg aku bawak motor dari KL ke Perak.. tp abg aku terpaksa gak, bawa motor balik perak suatu hari ni, dan masa tu hujan sgt lebat. bertolak pagi dari KL ..sampai tgh malam baru sampai Perak."
naluri seorg ibu.. rupanya.. pada hari itu, emak seperti mendgr suatu bisiksan..
" anak ke 3, motor"
emak gusar..hati tidak tenang. hanya berdoa2 berdoa dan berdoa.
emak tak kasitahu abah.sbb emak takut, sbb emak pernah dgr, klu terdetik perkara2 yg tidak baik, diamkan saje dan berdoa byk2."
sampailah, emak dan abah selamat sampai rumah. "
ibu saudaraku bukak cerita bahwa abg apis balik nek motor. maka, emak pown cerita lah apa yg emak rasakan.

kuatkan naluri seorg ibu. yer..itu lah kelebihan seorg ibu. mana taknya.. sama2 dlm satu tubuh selama 9 bulan. ibu..oyh bunda..oyh mama..oyh emak..
mulianyaa menjadi seorg yg bergelar ibu, emak, mama. ummi..bunda dll.

hmm.hmm. aku sgt rindu emak. sgt sgt rindu. muka emak dan abah sentiasa tergambar di mataku.. di hati ku.. setiap ketika.. aku berkata di dlm hati..

rendu nya emak dan abah.
aku rendu sgt mereka... rendu nk tatap wajah emak dan abah.
hmm.
aku rendukan masjid. hmm. sbb emak dan abah selalu ajak pergi jemaah dan ikut mengaji di masjid. hmm. bila aku tgk masjid.. bila aku msk masjid mana pown. hati sayu.. teringat emak dan abah yg jauh di mata. sbb.. masjid slh satu penghubung kasih syg kita.
tahu tak? hati aku yg keras ni..
bila jejak msk masjid.. jadi sayu. aku syorkan. masjid mmg tempat cari ketenangan.
seyes, tak penah aku jupe tempat yg plg tenang kt dunia ni selain masjid.

betul, auranya. hmm. makanya panggil "rumah Allah"
aku rindu ..betul aku rindu suasana itu. naek kete.. ngn emak dan abah. on the way pown dh rasa tenang, nape. yelah. nak pegi rumah Allah. dgn wuduk dh ada. giler tenang.

aku rindu semua tu.

suasana sini, lain dgn suasana di malaysia, di rumah..

hmm
aku hanya rasa sgt mahu peluk emak dan abah
ingin peluk cium mereka.
hmm..

"ya Allah, pelihara lah kesihatan emak dan abah. berikan mereka kebahgiaan dunia akhirat. permudahkan segala urusan mereka".

hmm, munkin kite jauh dari emak dan abah. tapi pastikan hati kite dekat dgn mereka. pastikan doa utk mereka senantiasa kite panjatkan ke hadrat Illahi.

biarlah berapa pown uwang , kekayaan, harta.pangkat. derajat takkan dapat menggantikan kasih syg suci insan2 yg bergelar.. ibu dan bapa.
tidak akan terbelikan kan..kerna hanya kasih syg yg lahir dari hati yg tulus.. memberikan kebahgiaan kepada org2 tersyg.

dgn kasih sayg..otomatis.. tanggungjwb pasti terlaksana.
" kalu inginkan sesuatu beribu2 lemon cara dan daya, tapi jika tidak maku berjuta2 alasan akan kite berikan.."

akhir. cintailah kedua ibu dan bapa kita.
ingatlah . sebelum kematian yg pasti. ya pasti akan menjemput kita. hargailah mereka, curahkan sepenuh kasih dan syg..ape yg terdaya..berikan kebahgiaan kepada mereka.
kerna.mati pasti akan tiba. sama ada aku, emak dan abah.. siapa dulu yg akan di jemput Illahi..
itu kenyataan hidup, pasti ada mati.

peluk dan cium selagi mereka di sisi.

0 comments:

About Me

My photo
No mountains too high enough, no oceans too wide. Cause together or not, our dance won't stop. Let it rain, let it pour. What we have is worth fighting for. You know i believe, that we meant to be. *takdir Allah dah tentukan yg terbaik utk kita*

Just Remember

When things are down
And you are out of your mind
Remember just remember
Allah is The Kind.

When your life is in darkness
And nothing is right
Remember just remember
Through the darkness,
Allah is The Light.

When nothing makes sense
And your heading for demise
Remember just remember
It doesn't make sense, but Allah is The Wise.

When times are troubled
And no one seems to care
Remember just remember
Allah won't hurt you, He is The Fair.

When your heart is breaking
And your pain makes you fall
Remember just remember Allah Sees it all.

When you are weak
And the road seems long
Remember just remember
Seek strength from The Strong.

When life is a burden
And everything is unstable
Remember just remember
Allah is The Able.

When the way is cloudy
And there is no one by your side
Remember just remember
Allah is The Only Guide.

When no one wants to listen
Or is willing to lend an ear
Remember just remember
Allah is always ready to hear.

When you are poor and penniless
And you are stuck in a niche
Remember just remember
Allah is The Rich.

When you are down in your misery
And there is nowhere to run
Remember just remember
You can always run to The One.

And when your scars are hurting
And your heart is in fear
Remember just remember
Allah is really here.

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Followers